Jak narodziła się kawiar- nia "Sperl"? Był rok 1880. Dwaj architekci:
Gross i Jelinek wybudowali i urządzili budynek położony na rogu ulic: Gumpendorfer Straße i Lehargasse,
w którym Jakob Ronacher założył kawiarnię. Zaprojektowali budynek mieszkalny, w którym miała być kawiarnia narożna.
Obecnie jest to jedna z ostatnich zachowanych kawiarni narożnych. Budynek posiada cechy włoskie a głównie formy
architektury weneckiego renesansu i baroku. Dotyczy to zarówno fasady budynku jak i jego wnętrza. W grudniu tego
samego roku odkupiła ją rodzina Sperl i kawiarnia nosi tę nazwę do dziś. Cztery lata później kawiarnia zostaje
znowu przejęta przez Adolfa Krotochwilę i pozostaje w posiadaniu tej rodziny do roku 1968, kiedy to nabywa ją
Manfred Staub.
W kawiarni "Sperl" gościli znani malarze, literaci, muzycy, architekci. Swoje stałe miejsce miał tu
między innymi Lehar. Od roku 1895 stale gościło stowarzyszenie malarzy zwane "Haagengesellschaft", które opowiedziało
się za powołaniem secesji dokładnie 22 maja 1987 roku. W tym celu założono "Siebenerclub" (Engelhart, Mill,
Kollo Moser, Olbrich i inni). Artyści ci zrywali z tradycją. Kierowali się też zasadą: istotą wystawy powinna
być baza czysto artystyczna, bez wpływów charakteru rynku.
Wyraz secesja wywodzi się od łacińskiego: secessio,
- co znaczy wycofanie się, odstąpienie, odłączenie się. Najprostszą i chyba praktycz- ną definicję dla tego pojęcia
podał wiedeński architekt Otto Wagner, który pisał w 1895 roku: "Jedynie życie współczesne może być punktem wyjścia
naszej twór- czości artystycznej; wszystko inne jest archeologią".
Propagowane były nowe estetyczne, adekwatne do
nowoczesnego życia formy wyrazu oraz odwrót od panującej tendencji historyzmu. Sztuka powinna być niezależna i móc
się swobodnie rozwijać, nie chciano byc związanym z jakimkolwiek zleceniodawcą oraz trzymać się z dala od
interesów komercyjnych. Warunkiem dla tego był własny dom wystawienniczy. Mógł być on zbudowany już w 1898 według
planów Joseph'a M. Olbricha, ucznia i współpracownika Otto Wagnera. Był nowoczesnym, funkcjonalnym
budynkiem, którego forma architekto- niczna stała się symbolem protestu przeciwko historycznej architekturze
w Wiedniu końca 19. wieku.
www.cafesperl.at
|